Valitsin Innoon kirjan "Klikkaa tästä -internet
markkinoinnin käsikirja v.09" kirjan on tehnyt Mainostajien Liitto.
Kirja herätti huomioni koska se vaikutti sopivan loistavasti
tehtävänantoomme, joka oli kehittää asiakkaamme nettimarkkinointikanavia
perinteisten markkinointikanavien sijaan.
Kirja kertoo mielestäni selkeästi tärkeimmistä
nettimarkkinoinnin kanavista kuten hakukoneoptimoinnista, Banneri eli display-mainonnasta,
Blogi markkinoinnista, kotisivujen oleellisesta sisällöstä, verkkokaupan
sisällöstä, virtuaalimaailmoista jne.
Selailin kirjaa jo ennen Kunsteniemen leiriä ja
Kunsteniemessä sitten syvennyin tarkemmin meidän projektin kannalta oleellisimpiin osiin.
Kirja kertoo siitä miten asiakkaat ovat siirtyneet nettiin
etsimään informaatiota perinteisten tapojen sijaan kuten soittamisen ja
toimistossa käymisen sijaan. Tämän vuoksi myös palvelun tarjoajien on pakko siirtyä digitaalisen markkinoinnin maailmaan mikäli haluavat kyetä
kilpailemaan asiakkaista. Juuri tämä on myös toimeksiantajamme näkökanta. He
haluavat pysyä ajan tasalla nykypäivän markkinointikanavista ja tämän kautta tavoittaa
mahdollisimman suuri kohderyhmä joka kiinnostuisi heidän tuotteistaan.
Opin kirjasta paljon uutta, koska en ollut aiemmin syventynyt
kaikkiin kirjan markkinointikanavien toimintaan kuten display-mainonnan konkreettiseen
tekemiseen tai hakukoneoptimointiin. Kirjassa todetaan että yhdeksän kymmenestä suomalaisesta etsii ensimmäisenä lisätietoa tuotteesta juuri hakukoneista. Näin ollen Googlen hakutuloksissa korkealla
näkyminen on yksi tärkeimmistä asioista tavoiteltaessa asiakkaan huomiota
internetissä, ainakin Suomessa.
Totesimmekin, että nämä molemmat kanavat (display-mainonta
ja hakukoneoptimointi) sopisivat asiakkaamme Faintedin tuotteiden
markkinointiin loistavasti niin kuin myös blogi markkinointi.
Blogi markkinointia voi toteuttaa joko oman blogin kautta tai
antamalla tuote jota myy kuuluisan bloggaajan testattavaksi, jotta tämä voisi
kirjoittaa siitä. Tässä on toki riskinsä koska ei tiedä mitä tämä bloggaaja
kirjoittaa tuotteestasi, mutta sama riski löytyy lähes kaikesta sosiaalisen
median markkinoinnista.
Nettimarkkinoinnilla voi siis toteuttaa markkinointia, jossa
asiakas tulee yrityksen luokse eikä toisin päin.
Melkein voisi siis väittää faktaksi, että yritys joka ei
liity nettimarkkinoinnin maailmaan tulee menettämään asiakkaansa kilpailijalle
joka sitä parhaiten toteuttaa.
Ei siis auta muu kuin liittyä nettimarkkinoinnin
mullistavaan maailmaan. Hyvä paikka aloittaa on vaikka lukemalla tämä kirja.
-Tia
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti