maanantai 19. marraskuuta 2012

Internetmarkkinoinnin käsikirja


Valitsin Innoon kirjan "Klikkaa tästä -internet markkinoinnin käsikirja v.09" kirjan on tehnyt Mainostajien Liitto. 

Kirja herätti huomioni koska se vaikutti sopivan loistavasti tehtävänantoomme, joka oli kehittää asiakkaamme nettimarkkinointikanavia perinteisten markkinointikanavien sijaan.

Kirja kertoo mielestäni selkeästi tärkeimmistä nettimarkkinoinnin kanavista kuten hakukoneoptimoinnista, Banneri eli display-mainonnasta, Blogi markkinoinnista, kotisivujen oleellisesta sisällöstä, verkkokaupan sisällöstä, virtuaalimaailmoista jne.
Selailin kirjaa jo ennen Kunsteniemen leiriä ja Kunsteniemessä sitten syvennyin tarkemmin meidän projektin kannalta oleellisimpiin osiin.

Kirja kertoo siitä miten asiakkaat ovat siirtyneet nettiin etsimään informaatiota perinteisten tapojen sijaan kuten soittamisen ja toimistossa käymisen sijaan. Tämän vuoksi myös palvelun tarjoajien on pakko siirtyä digitaalisen markkinoinnin maailmaan mikäli haluavat kyetä kilpailemaan asiakkaista. Juuri tämä on myös toimeksiantajamme näkökanta. He haluavat pysyä ajan tasalla nykypäivän markkinointikanavista ja tämän kautta tavoittaa mahdollisimman suuri kohderyhmä joka kiinnostuisi heidän tuotteistaan.

Opin kirjasta paljon uutta, koska en ollut aiemmin syventynyt kaikkiin kirjan markkinointikanavien toimintaan kuten display-mainonnan konkreettiseen tekemiseen tai hakukoneoptimointiin. Kirjassa todetaan että yhdeksän kymmenestä suomalaisesta etsii ensimmäisenä lisätietoa tuotteesta juuri hakukoneista. Näin ollen Googlen hakutuloksissa korkealla näkyminen on yksi tärkeimmistä asioista tavoiteltaessa asiakkaan huomiota internetissä, ainakin Suomessa.

Totesimmekin, että nämä molemmat kanavat (display-mainonta ja hakukoneoptimointi) sopisivat asiakkaamme Faintedin tuotteiden markkinointiin loistavasti niin kuin myös blogi markkinointi.

Blogi markkinointia voi toteuttaa joko oman blogin kautta tai antamalla tuote jota myy kuuluisan bloggaajan testattavaksi, jotta tämä voisi kirjoittaa siitä. Tässä on toki riskinsä koska ei tiedä mitä tämä bloggaaja kirjoittaa tuotteestasi, mutta sama riski löytyy lähes kaikesta sosiaalisen median markkinoinnista.

Nettimarkkinoinnilla voi siis toteuttaa markkinointia, jossa asiakas tulee yrityksen luokse eikä toisin päin.
Melkein voisi siis väittää faktaksi, että yritys joka ei liity nettimarkkinoinnin maailmaan tulee menettämään asiakkaansa kilpailijalle joka sitä parhaiten toteuttaa. 

Ei siis auta muu kuin liittyä nettimarkkinoinnin mullistavaan maailmaan. Hyvä paikka aloittaa on vaikka lukemalla tämä kirja.

-Tia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti